Drobečková navigace

Úvod > Aktuality > Projektové vyučování „Jsme Češi a jsme na to hrdí“

Projektové vyučování „Jsme Češi a jsme na to hrdí“



Datum konání:
27.9.2024

Pohled sv. Ludmily

Z pohledu sv. Ludmily, kterou jsem dnes představovala to bylo skvělé! Hlavně děti na prvním stupni byli z mé návštěvy opravdu nadšené, pozorně poslouchali a naslouchali všemu, co jsem říkala. Určitě bych podobný způsob výuky zkoušela i v dalších hodinách mimo projektové vyučování, protože věřím, že je tento "zážitek" pro děti zajímavý a jsou schopné si informace spojit právě s touto netradiční výukou.

Pro vyšší stupeň jsem měla nachystanou hru, na téma :Objasnění vraždy sv. Ludmily, ale pro příště bych možná zvolila jinou formu aktivity, abych u toho mohla být přítomna celou dobu. (Dnes jsem na vyšším stupni vzhledem k časové náročnosti jen rozdala zadání, vysvětlila průběh hry a zbytek nechala na třídních učitelích, kteří už i tak měli dost práce.)Každopádně poučení pro mě na příště.

Každý žák si z mého dnešního vstupu odnesl materiál (omalovánky, podoby sv. Ludmily, rodokmeny, vyšetřovací kartičky), který si může vlepit ke svému dnešnímu zápisu či na konečný výstup z projektového dne. Snažila jsem se i o nějaké mezipředmětové okénka (Zeměpis, vlastivědou, prvouka - mapa ČR, povídání o Praze atd...). Aktivní žáci byli odměněni malou sladkostí.

Doufám, že jsou děti i vyučující s projektovým dnem spokojeni alespoň z poloviny tak jako já:)

Projekt „Jsme Češi a jsme za to rádi“ - I.B
Děti z I. B třídy si v rámci projektu vyslechly pohádkové vyprávění o životě a smrti svatého Václava. Seznámily se se znaky České republiky a povídaly o tom, co pro ně znamená domov.
Vše bedlivě poslouchaly, odpovídaly na otázky a vypracovávaly různé úkoly.
Prokázaly i své sportovní schopnosti „jízdou na koni“ a zdoláváním překážek.
Projektový den se dětem líbil, což bylo vidět na jejich reakcích a veselých tvářích.

B. Švábíková

„Jsme Češi a jsme za to rádi“ - projekt ve třídě III. A

Žáci III.A přišli do školy v tričkách našich národních barev. V průběhu dne jsme společně vytvořili vlajku ČR. Povídali jsme si, kreslili, vybarvovali, vystřihovali, skládali a zhlédli jsme videa o naší vlajce, hymně a dalších státních symbolech. Žáci 8. ročníku nám v živých ukázkách nastínili život poddaných, šlechty a církve 10. století. Seznámili jsme se s naší historií v době sv. Václava. Celé dopoledne jsme pracovali ve skupinkách a na závěr jsme si zasoutěžili. Prověřili jsme si získané vědomosti ve hře RISKUJ.

Projektové vyučování ve třídě III. B

Se třídou 3. B jsme se dneska zaměřili na osobnost svatého Václava, který bude mít zítra svátek. Ráno jsme si povídali o státních svátcích, poté si děti vylosovaly červený nebo modrý lístek. Červení utvořili jeden tým a modří druhý. 

V úvodní části jsme se stručně  seznámili s osobností sv. Václava a jeho rodinou (Přemyslovci). Poté nás navštívila jeho babička Ludmila. Ta nám povyprávěla o sobě a dala dětem omalovánku se svou osobou. 

Poté nás čekalo skládání puzzle a vědomostní kvíz ve skupinách. Následně jsme navštívili tělocvičnu, kde si děti vyzkoušely svou hbitost a rytířské dovednosti - jízdu na koni a rytířský souboj.

Následně nás navštívili žáci 8. ročníku, kteří si připravili krátké scénky na téma "život ve středověku". 

Na závěr jsme vytvořili plakát se tematikou "Jsme Češi a jsme na to hrdí".

Den se nám líbil a těšíme se na oslavu státního svátku:).

„JSME ČEŠI A JSME NA TO HRDÍ“

V pátek jsme se sešli před školou v 8:00. Paní učitelka nás seznámila s tím, co nás tento den čeká. Rozdělili jsme se do týmů, které jsme si pojmenovali Legendy, Mince, Koně a Pražáci.

V těchto družstvech jsme plnili různé úkoly na osmi stanovištích, v parku jsme si dali kromě závodů na koních také svačinu a pokračovali jsme dál.

Nakonec jsme došli do třídy, kde jsme vyráběli korunu a moc jsme si to užili.

Tomáš Fabián 4.A

Den české státnosti

Jakmile v pátek 27. 9. 2024 začala první vyučovací hodina, tak nám paní učitelka začala vyprávět o rodičích Sv.Václava a jeho babičce Ludmile. Pak jsme zhlédli kreslenou pohádku, která nám více přiblížila život Sv.Václava.

Měli jsme vytisknutý komiks, do kterého jsme podle textu dokreslovali obrázky. Nejlepší z nich jsme pak použili na vytvoření plakátu. Kromě toho jsme dle vlastní fantazie vytvářeli tehdejší dobové kostýmy. Na závěr dne jsme viděli představení žáků z VIII.B, kteří nám přiblížili život poddaných, šlechty a církve.

žáci IV.B

Projektové vyučování v VI. A

Žáci 6. ročníku hodnotili projektový den velmi pozitivně. Nejvíce se jim líbila rozmanitost aktivit a interaktivní kvízy, které hravou formou prověřily jejich znalosti o svatém Václavu a českých dějinách. V rámci kreativních činností žáci vytvářeli koláž s tématem české státnosti, která jim umožnila vyjádřit svůj pohled na význam tohoto dne. Aktivně se zapojovali do týmových úkolů a diskuzí, čímž si zlepšovali schopnost spolupráce a vyjadřování vlastních názorů. Projektový den v nich zanechal nejen hlubší znalosti české historie, ale i radost z učení. Celkově hodnotili projektový den jako zábavný a poučný. Závěrem vyjádřili přání účastnit se dalších podobných akcí. 

Zhodnocení projektového dne: „Jsme Češi, a jsme na to hrdí“

Třída: VII. A, J. Fichna

Žáci nejprve přemýšleli o tom, co všechno vědí o sv. Václavovi. Poté se rozdělili do tří skupinek, ve kterých vytvářeli myšlenkovou mapu. Po prezentaci skupin byli sami překvapeni, na co všechno přišli.

Dalším bodem byla prezentace o sv. Václavovi. Po jejím dokončení vyplňovali pracovní listy.

Velký ohlas měla návštěva ze záhrobí. Svatá Ludmila si pro žáky připravila detektivní úkol. Žákům se úspěšně podařilo objasnit okolnosti její smrti.

Také jsme zhlédli videoprojekci – ČT – Naše tradice – Svatováclavská pouť.

Nejvíce však žáky zaujala výtvarná práce, kde mohli nakreslit portrét sv. Václava, nebo si představit, jak by asi vypadal sv. Václav dnes. Hlasováním o svých výtvorech byla vybrána dvě nejpovedenější díla, která byla použita jako výstup z projektového dne.

Jsme Češi a jsme na to hrdí – VII. B

Třída VII. B zažila v rámci projektového dne několik aktivit za spolupráce paní učitelky Kašné a pana učitele Mitoraje. Nejprve bylo žákům promítnuto krátké video s informacemi o svatém Václavu, poté následoval běhací diktát ve dvojicích, u kterého si žáci zjistili a doplnili další informace o daném tématu. Také byla propojena matematika s historií, žáci počítali rozměry sousoší sv. Václava na Václavském náměstí a v pražské Lucerně, nebo zjistili hodnotu stříbra v té době a také daně, které se odváděly do cizích zemí. Dalšími aktivitami byla tvorba symetrické koláže a patrně nejzajímavější část – pečení sušenek, do kterých žáci vyřezávali národní motivy, například českou vlajku, národní nápisy nebo korunovační klenoty.

Mgr. Josef Mitoraj

Návštěva skanzenu v Bolaticích – Projektové vyučování
V pátek 27. září proběhlo v naší třídě projektové vyučování, na které jsme se všichni těšili. Sraz byl v 7:45 před školou, odkud jsme se vydali pěšky do Bolatic. Po cestě jsme se nejen kochali krásnou krajinou, ale také jsme využili čas k diskuzím na různá témata, čímž jsme posilovali vzájemné vztahy a kolektiv naší třídy.

Po příchodu do skanzenu v Bolaticích nás přivítal velmi milý a zkušený průvodce, který nás provedl celou expozicí. Dozvěděli jsme se spoustu zajímavých informací o životě našich předků a o tom, jak vypadala vesnická domácnost v minulých stoletích. V rámci prohlídky jsme navštívili také místní kostel, který nás svou krásou a atmosférou naprosto uchvátil.

Po prohlídce skanzenu jsme se opět pěšky vrátili do školy. Ve třídě jsme pak zpracovali plakát, při jehož tvorbě jsme zužitkovali nově nabyté znalosti z exkurze. Celý den byl nejen plný nových poznatků, ale také nám pomohl stmelit kolektiv a zažít společně něco nového.

Byl to velmi inspirativní den, který si všichni určitě dlouho zapamatujeme!

žáci třídy VIII. A

"Jsme Češi a jsme na to hrdí" projektové vyučování ve třídě VIII. B

Projektový den v pátek 27. září věnovaný české státnosti se nám líbil. Během dne jsme stihli spoustu věcí. Naši spolužáci připravili referáty o sv. Václavovi, o jeho odkazu a kultu. Poslouchali jsme a zpívali Svatováclavský chorál, píseň Jarka Nohavici ,,Legenda o sv. Václavovi“ a anglickou vánoční koledu ,,Dobrý král Václav“. Předváděli jsme scénky na téma ,,Jak se žilo v 10. století“, které nás moc bavily, a předvedli jsme je i žákům na nižším stupni. Byli jsme poctěni, že jsme mohli potkat kněžnu Ludmilu. Vše jsme zakončili společnou procházkou a  pak výrobou koláže z obrázků, které přibližují naši zem.

Žáci VIII. B   

"Hrdobec" alias "Jsme Češi, a jsme na to hrdí"

Náš projektový den "Hrdobec" alias "Jsme Češi, a jsme na to hrdí" začal tím, že jsme se celá třída sešli v učebně angličtiny. Tam nám pan učitel odrecitoval báseň "Jak lvové bijem o mříže" , která zazněla ve filmu Marečku, podejte mi pero. V textu této básně se objevuje slovo "hrdobec" správně řečeno "hrdobce", pustili jsme si ukázku z filmu a následně jsme si vysvětlili co slovo hrdobce vlastně znamená. Pro ty, kteří neví, tak to je hrdý člověk. S čímž souvisí i název tohoto projektu, jsme hrdí na to že jsme Češi. A abychom si uvědomili na co jsme vlastně hrdí, napsali jsme na papírky každý tři věci, na které jsou v naší zemi hrdí. Vyhrálo pivo, kuchyně a jazyk, ale dali jsme dohromady mnohé další. Pro zpestření našeho projektového dne, každý žák donesl do školy nějaké typicky české jídlo, takže jsme šli všechno okoštovat a nebylo toho málo, ale všechno bylo výborné. Po posilnění jsme měli všichni spoustu energie a mohli jsme ve skupinkách udělat prezentaci na nějakou známou českou osobnost. Všechny prezentace byly moc pěkné a díky prezentaci vybraných spolužáků jsme se dozvěděli spoustu zajímavých věcí. Ale co nás opravdu udivilo bylo to, co dokáže umělá inteligence. Nejprve jsme využili textovou verzi AI (artificial intelligence) a umělé inteligenci dali téma na které měla vymyslet prezentaci, bylo to opravdu rychlé a zajímavé a určitě jsme se něco nového přiučili, když jsme zjišťovali co všechno umělá inteligence dokáže a to především v audio verzi AI, kdy nám pan učitel demonstroval využití umělé inteligence v oblasti procvičování konverzace v různých jazycích. Tento projektový den jsme si moc užili a myslím si že můžeme všichni s jistotou říct že jsme Češi a jsme na to hrdí.
Martina Niessnerová - IX. třída